Jak kupować w sieci – przykład sklepu spożywczego online

image_pdfimage_print

Jak kupić produkty spożywcze w sieci? Prześledź kolejne kroki na przykładzie sklepu Carrefour online.


W zdecydowanej większości sklepów internetowych musimy zacząć od rejestracji.  Na stronie danego sklepu należy odnaleźć na górze belkę lub zakładkę z napisem: Rejestracja / Konto / Załóż konto itd.

Krok 1: zakładamy konto klienta.

Czasami na stronie głównej nie ma w ogóle belki czy zakładki Rejestracja. Widoczna jest tylko belka Zaloguj się, której używamy, gdy konto jest już założone i wchodzimy na nie aby dokonać zamówienia. W takiej sytuacji klikamy na Zaloguj się i szukamy w nowym oknie hasła Zarejestruj się lub Jesteś nowym klientem? W sumie czegokolwiek, co odnosi się do rejestracji i założenia nowego konta.

Obecnie coraz więcej sklepów internetowych lub platform handlowych pozwala zarejestrować się poprzez kliknięcie w belkę Zarejestruj przez Facebook. Jeśli masz konto na tym portalu, zachęcam do skorzystania z tej opcji. Rejestracja jest znacznie prostsza, ponieważ wystarczy klikać w kolejne komunikaty, które pojawiają się na ekranie.

Zdecydowana większość sklepów, w tym Carrefour, wymaga jednak standardowej rejestracji konta. Rejestracja polega na wypełnieniu formularza w internecie. Sklepy proszą w formularzu o podanie danych takich jak imię, nazwisko, nr telefonu, adres email oraz adres, na który będą przychodzić dostawy. Jesteśmy też proszeni o ustalenie hasła, którym będziemy się posługiwać przy logowaniu do sklepu. Hasło zazwyczaj musi mieć nie mniej niż 8 liter, w tym jakąś cyfrę oraz co najmniej jedną dużą literę (różne sklepy mają różne wymogi w tym względzie).

Czasami pojawia się też pytanie o datę urodzenia, jeśli np. sklep ma zwyczaj wysyłać klientom życzenia z okazji urodzin lub oferuje specjalne promocje dla jubilatów.


Prośba o podanie tego rodzaju danych to standard. Nie powinna budzić zastrzeżeń, ponieważ tego rodzaju informacje są warunkiem wykonania usługi, czyli dostarczenia zamówienia właściwej osobie i na właściwy adres. Jeśli sklep żąda w formularzu podania danych typu PESEL, które w żadnym wypadku nie są potrzebne do realizacji zamówienia, należy natychmiast przerwać proces zakładania konta klienta w danym sklepie.

Po wypełnieniu formularza i naciśnięciu przycisku, który kończy proces np. Wyślij, Zatwierdź itd. należy sprawdzić adres poczty mailowej, który został podany przy rejestracji. Sklepy bardzo często wysyłają maila potwierdzającego założenie konta w ich sklepie. W treści maila najczęściej zamieszczona jest belka aktywacji konta, którą należy kliknąć, aby konto stało się aktywne.

Krok 2: logujemy się do konta klienta.

Należy wejść na stronę główną sklepu i odnaleźć belkę lub zakładkę Zaloguj się. Przy zalogowaniu należy podać mail, który został wpisany przy rejestracji a potem hasło, które zostało wpisane do formularza rejestracji. Na koniec wciskamy klawisz enter. 

W przypadku sklepów spożywczych lub budowlanych możemy już na samym początku zostać poproszeni o wybór sposobu dostawy. Zakupy może przywieźć kurier lub sami możemy je odebrać z wyznaczonego sklepu.  System poprosi także o wybranie terminu i godziny dostawy spośród dostępnych opcji. Należy mieć na uwadze, że usługa dostawy będzie dodatkowo płatna (20 zł) a sama dostawa raczej nie będzie realizowana z dnia na dzień. Bardziej prawdopodobne jest, że pierwsze terminy dostawy jakie otrzymamy do wyboru będą po 5 czy nawet 7 dniach od złożenia zamówienia.

Każdy sklep internetowy jest inaczej zorganizowany i może zupełnie inaczej wyglądać. Jednak wszystkie mają jedną cechę wspólną. Każdy ma wyszukiwarkę produktów (symbol lupy) na górze strony.  Wyszukiwarka służy do odnajdywania produktów, które chcemy kupić.

Krok 3: zaczynamy zakupy na stronie głównej sklepu.

Wystarczy wpisać w wyszukiwarkę nazwę produktu np. śmietana, aby dostać do wyboru co najmniej kilkanaście rodzajów produktów.

Jeśli chcemy kupić dany produkt, klikamy belkę DO KOSZYKA (treść belki może być różna w zależności od sklepu). Następnie wybieramy liczbę sztuk i klikamy belkę DODAJ DO KOSZYKA.

Jeśli chcemy kontynuować zakupy, ponownie wracamy do wyszukiwarki i wpisujemy kolejny produkt.
Stan zakupów na bieżąco jest aktualizowany w ikonce koszyka, która znajduje się w górnej części strony.

Krok 4: płacimy za zakupy.

Aby wyświetlić zawartość koszyka, wystarczy kliknąć w jego ikonkę. Mój koszyk.

W oknie koszyka można zmienić ilość produktów (klikając symbol + i – w sekcji liczba sztuk) lub usunąć dany produkt, klikając w symbol kosza.
Gdy chcemy zakończyć zakupy i przejść do płatności, klikamy na dole okna przycisk PRZEJDŹ DO KOSZYKA.

Warto zwrócić uwagę, na to, że wartość koszyka na górze okna nie zgadza się z sumą na dole. Dzieje się tak dlatego, że na dole widzimy cenę powiększoną o koszt transportu, czyli 19,90 zł

W oknie Przejdź do koszyka możemy wpisać kod rabatowy, aby uzyskać zniżkę. Jeśli nie dysponujemy kodem, klikamy na dole strony belkę PRZEJDŹ DO PODSUMOWANIA.

W oknie podsumowania możemy sprawdzić dane adresowe, termin oraz sposób dostawy.
W dolnej części okna klikamy belkę PRZEJDŹ DO WYBORU PŁATNOŚCI. Jeśli belka na dole jest nieaktywna, czyli szara, oznacza, że nie zaznaczyłaś / łeś jakiejś opcji o którą wcześniej pytał system na tej stronie.

W oknie dotyczącym płatności wybieramy sposób w jaki chcemy uregulować rachunek.
Każdy sklep ma inną politykę dotyczącą płatności. Duża część sklepów lub hoteli honoruje jedynie płatność kartami płatniczymi. Na szczęście wiele z nich pozwala także na opłacenie zamówienia przelewem z internetowego konta bankowego. Zakupy, za które można zapłacić gotówką przy odbiorze należą do prawdziwej rzadkości.

W sklepie Carrefour on line  najłatwiej zapłacić przelewem z konta internetowego lub BLIKIEM.

  1. Jeśli chcemy wykonać przelew z internetowego konta bankowego.
    Wybieramy ikonkę swojego banku, logujemy się do konta bankowego i akceptujemy gotowy, wypełniony przelew do sklepu.

  2. Zapłacić BLIKIEM.
    Płatność BLIKIEM to innymi słowy płatność kodem z telefonu.
    Można jej dokonać jeśli tylko w smartfonie jest zainstalowana aplikacja Waszego banku.
    Jak to zrobić:  wchodzimy do aplikacji banku na telefonie.
    Wybieramy BLIK. Pojawia się kod.
    Wpisujemy otrzymany kod BLIK do okienka na stronie internetowej sklepu.
    Klikamy Zatwierdź, aby w ten sposób zapłacić za zakupy.

Wybór każdego ze sposób płatności pociąga za sobą obowiązek uregulowania zapłaty.
Z tego względu na koniec wybieramy przycisk ZAMAWIAM Z OBOWIĄZKIEM ZAPŁATY.

Krok 5: odbieramy mail z potwierdzaniem zamówienia.

Po zakończeniu zakupów otrzymujemy e-mail potwierdzający złożenie zamówienia oraz wszystkie szczegóły dotyczące dostawy.

Przyjemnych zakupów w internecie!

Zmiana rozmiaru czcionki
Duży kontrast