Pracuję w chmurze, nie bujając w obłokach

Sposób wykonywania różnych prac i czynności zmienia się na przestrzeni lat.  Dzieje się tak, gdy wprowadzane są nowe narzędzia i technologie. Jak inaczej wyglądała produkcja np. ołówków w 1900 roku a w 2020! Podobnie zmieniają się wszystkie zajęcia związane z pisaniem. Niegdyś gęsie pióro, potem długopis, drukarka aż do komputera.

Od początku tego tysiąclecia coraz częściej wśród zawodów zajmujących się przygotowywaniem rozmaitych treści upowszechnia się wspólna praca w sieci. Wspólna edycja jednego dokumentu, na którym widzimy poprawki, komentarze i fragmenty napisane przez inne osoby. Możemy w ten sposób edytować zaproszenia, oficjalne listy, ba! Książki! Możemy też wspólnie pracować nad listą zakupów! Podstawową cechą takiego rozwiązania jest przechowywanie dokumentu na serwerze – w tzw. chmurze. Oznacza to, że dany plik znajduje się poza naszymi komputerami a my jedynie mamy do niego dostęp.

Gdzie znaleźć chmurę?

Aby korzystać z wspólnego edytowania dokumentu potrzebujesz  na początek:

– podłączenia do internetu

– przeglądarki internetowej

– konta poczty elektronicznej

oraz osób, z którymi chcesz pracować lub dzielić się dokumentami. Przykład rozwiązania tzw. chmurowego to Dysk Google – dostępny na www. google.com/drive.

Instrukcja obsługi chmury do obejrzenia:

Co można utworzyć w chmurze?

Każda osoba posiadająca dostęp do pliku może dopisywać w nim komentarze i własne fragmenty! Jedna osoba może komentować wpisy drugiej i dodawać własne opinie. Może też po prostu obserwować, jak zmienia się materiał lub co w nim jest. Dokumenty i dane  znajdujące się w chmurze nie giną i są dostępne przez przeglądarkę.

Możesz wykorzystać chmurę do zaplanowania wyjazdu, utworzenia listy zakupów czy prezentów.

Przykład pliku z notatkami do remontu:

Wprowadzenie do pracy z dokumentami Google – polecane miejsca w sieci:

  • do oglądania – film na temat pracy z tekstem w chmurze: